Milyen új járatokat indítsunk a négyvágányos körvasúton – Fonódó körvasút II.
Az előző bejegyzésemben írtam a déli- és nyugati körvasutak összekötéséről, ez annak a folytatása lenne. A síneken után következzen a menetrend! Milyen új járatokat indítsunk a bővített körvasúton?
Járatszervezés
Jelenleg három (vagy négy) vonatnem bonyolítja le az elővárosi forgalmat: Személyvonat, Zónázó személyvonat, Gyorsított személyvonat (és InterRégió).
A gyorsított személyvonatok kis jelentősségűek, ritkán, illetve időszakosan közlekednek. Érdemes lenne őket összevonni az InterRégió vonatokkal, vagy ha nincsenek ilyenek, újat létrehozni. A gödöllői vonalon is elővárosi forgalmat bonyolítanak le az IR vonatok, ha azt nézzük, hogy meghosszabbított zónázó személyvonatok. Így a távolabb eső településeknek gyors és átszállásmentes (és felármentes) összeköttetét biztosít. Továbbá a forgalom feldarabolását is csökkentenénk vele. Adott esetben az IR vonatok is a zónázó vonatokhoz hasonlóan kiváló párost alkotnak a személyvonatokkal (80-as vonal).
További szempont, a járatok vagy 30, vagy 60 percenként induljanak. Ennél több már túl ritka, sűrítés helyett pedig nagyobb lefedettséget eredményez az új járatok indítása. De ne essünk túlzásba, inkább hosszabb szerelvényekkel növeljük a kapacitást, hogy maradjon hely a távolsági vonatoknak is (a minimális távolsági forgalommal rendelkező vonalak kivételet képeznek).
Az 1-es vasútvonal
A legforgalmasabb vasútvonalnak tartjuk. Ha beférnek a menetrendbe a G10-es gyorsított személyvonatok, akkor miért nem csinálunk belőle InterRégiókat egész nap? Járhatnának Győrbe IR10-es, Oroszlányba pedig IR12-es vonatok együttesen félóránként az S10-es és S12-esek helyett (Tatabánya és Kelenföld közt csak Bicskén való megállással). Tatabányáról pedig indulhana félóránként S15 néven személyvonat KöKire, kiszolgálva a kisebb megállókat (amúgyis ki lett szorítva a Déliből a személyvonat, és a körvasútról szóló cikkemben is írok a létező, hasonló tervekről). A két új InterRégió földrajzi egységekről kapná a nevét a régi Volán-társaságokra emlékezve: Kisalföld IR és Vértes IR.
Továbbá a Törökbálint és Kelenföld közt kiépülő harmadik vágány lehetővé teszi, hogy Biatorbágyról egy új sűrítőjárat induljon, ez haladhatna az előző részben említett átkötővágányon keresztül Törökőr fele (a zuglói körvasút bővítése után még tovább is akár, mindezt S17 néven.
Ezzel meg lehet triplázni a vonatok számát az 1-esen!
A 30a és a 40(a) vonalak – együtt vagy külön?
Mindkét vonal komoly elővárosi- és távolsági forgalommal rendelkezik. Érden haladnak át, keresztezik is egymást. Az átkötővágányok már kiépültek, így érdemes a forgalmat szétosztani a két vonal közt: a 30a a távolsági- , a 40a pedig a mindenhol megálló vonatoké legyen. Azonban a helyzet nem ilyen egyszerű, hiszen sokszor jobb, ha az egyes vonalak függetlenül működnek egymástól, így nem hatnak egymásra a késések, persze azt is érdemes figyelembe venni, hogy különosztott távolsági és regionális forgalommal számolva nincs a vonatok közt hierarchia, nem kell az időben érkező személyvonatnak megvárnia a késő IC-t (lehet mondani, hogy de hát továbbra is van zónázó és sima személyvonat, csakhogy ezek nagyjából ugyanonnan érkeznek, így ha van késés, az már alapból kihatna mindegyik vonatra.
A 40a vonal amúgyis pontosabb a kevesebb járat miatt, így azt javaslom, hogy a személyvonatok kerüljenek át a 40a-ra, viszon a távolsági vonatokat nem érdemes átrakni a 30a-ra a vonal rövig hossza miatt.
Így a személyvonatok közt jóval nagyobb fonódás érhető el, és a két vonal közelsége miatt nem vesznének el közlekedési kapcsolatok amiatt, hogy Érd alsó és Kelenföld közt megszűntetjük a megállókat (Albertfalvát viszont meg kell építeni a 40a-n, hisz az most csak a 30a-n van).
A 30a vonal
A székesfehérvári vonalon a Z30-asok közül minden második visszafordul Martonvásáron, cserébe óránként jár a G43-as (ebből 1 db Tárnokról induló G44-es) a hosszú Z30-assal hangolva. A G43-as azért hagy ki nehány megállót a 40a vonalon, hogy ugyanazt a tempót tudja diktálni, mint az S36-os, magyarul hogy pont 30 perccel legyen eltolva az indulása az S36-oshoz képest mind Martonvásáron (a 30a vonal miatt), mind Kelenföldön (a déli körvasút miatt). Igaz, hogy néhány megálló kihagyásával se kínál jobb alternatívát a G43-as a Z30-asnál, tehát gyorsabb lenne, ha minden Z30-as a teljes vonalán járhatna 30 percenként. A G43-ast egyszerűbb lenne márcsak azért is megszűntetni, mert helyette lehetne az S36-os személyvonatot a 40a vonalon sűríteni, ezért a G43-assal összevonva járna 30 percenként Martonvásárról-Kőbánya-Kispest közt Érd felsőn keresztül. Azonban nem javaslok változást, mert így több kapcsolattal rendelkezik a 30a vonal, és az emberek zöme amúgyis leszáll Kelenföldön, nem megy el a Délibe, Kelenföldig pedig a G43 is elvisz. Szerintem maradhatnak a megszokott járatok kisebb átnevezéssel: Z30-as, S35-ös (hogy jobban passzoljon az elnevezés a KöKi felé járó S/Z50-esekhez), valamint a G43.
A 40(a) vonal
A pusztaszabolcsi vonalon az S40-es és S42-es személyvonatok hangoltan, együttesen 30 percenként közlekednek. 2 óránként Dunaújvárosi, 2 óránként Dombóvári, óránként pedig Százhalombattai végállomással. A Z40-es és Z42-es vonatok viszont csak néhány pár vonat közlekedik. A zónázó vonatok helyett érdemes Dombóvárra és Dunaújvárosba is óránként, együttesen félóránként közlejedő IR40-es és IR42-es InterRégió vonatokat indítani Érd alsón keresztül, a hatvani vonalhoz hasonlóan (bár az IR40-esek közül Simontornyán visszafordulhat minden második). Az S40-es és az S42-es vonatok már nem férnének be a Délibe, emiatt helyettük S47 személyvonat járhatna 30 percenként Százhalombatta és Rákos közöztt.
A 80(a) vonal
Frissen felújított és jólszervezett vonal. S80-as személyvonat közlekedik félóránként, illetve együttesen félóránként IR85-ös (Mátra) és IR87-es (Agria) InterRégió.
A 100(a) vonal
Bár nem ide tartozik, jó látni, hogy Cívis IR elmegy egész Debrecenig, így kevesebbet kell végállomásozniuk a vonatoknak, ezt értem a feldaraboltság alatt. (a Kör-IC fennmaradó Füzesabony–Miskolc–Nyíregyháza–Debrecen szakaszán nem sikerült még egyesíteni a mindenféle jelzés nélküli személyvonatokat). Emellett Z50-es vonat félóránként, az S50-es is járna tovább félóránként.
A 120a vonal
Az S60-as, G60-as és Z60-as vonatok maradnának 30, illetve 60 perces követéssel.
Az jövendő járatok összefoglalója
térkép
Szerintem ezeket a napközben legalább óránként induló hétköznapi személy-, gyorsított személy-, zónázó személy-, valamint InterRégio járatokat kéne alakalmazni:
szám | vonal | köv. idő | hol áll/nem áll meg? |
IR10 | Győr–Déli | 60 perc | Tatabánya és Kelenföld közt csak Bicskén áll meg |
IR12 | Oroszlány–Déli | 60 perc | Tatabánya és Kelenföld közt csak Bicskén áll meg |
S15 | Tatabánya–KöKi | 30 perc | |
S17 | Biatorbágy–Törökőr | 30 perc | |
S21 | Nyugati–Lajosmizse | 60 perc | |
Z30 | Székesfehérvár/Martonvásár–Déli | 30 perc | Érd alsó és Kelenföld közt nem áll meg |
S35 | Martonvásár–Érd alsó–KöKi | 60 perc | |
IR40 | Sárbogárd/Dombóvár–Déli | 60 perc | Százhalombatta és Kelenföld közt csak Érd alsón (!) áll meg |
IR42 | Dunaújváros–Déli | 60 perc | Százhalombatta és Kelenföld közt csak Érd alsón (!) áll meg |
G43 | Szélesfehérvár–Érd felső–KöKi | 60 perc | |
S46 | Százhalombatta–Rákos | 30 perc | |
Z50 | Szolnok–Nyugati | 30 perc | Kőbánya-Kispest és Monor közt csak Üllőn és Ferihegyen áll meg |
G60 | Szolnok–Keleti | 30 perc | csak az Élessarok, Gyömrő, Sülysáp, Szőlősnyaraló, Tápiószecső, Szentmártonkáta, Nagykáta, Újszász és Zagyvarékos állomásokon áll meg |
Z60 | Sülysáp–Keleti | 60 perc | Sülysáp és Rákos közt sehol, illetve az Abonyi úton nem áll meg |
S70 | Vác-Nyugati | 30 perc | |
Z70 | Szob–Nyugati | 60 perc | Vác és a Nyugati közt nem áll meg |
S71 | Veresegyház–Nyugati | 30 perc | |
Z71 | Vác–Vácrátót–Nyugati | 30 perc | Veresegyház és a Nyugati közt csak Rákospalota-Újpesten áll meg |
Z72 | Esztergom–Nyugati | 30 perc | Pilisvörösvár és Nyugati közt csak Újpesten, Aquincumben és Solymáron áll meg |
S76 | Pilisvörösvár–Rákos | 30 perc | |
S80 | Gödöllő–Keleti | 30 perc | |
IR85 | Gyöngyös–Keleti | 60 perc | Keleti pu, Gödöllő, Máriabesnyő, Bag, Aszód, Tura, Hatvan, Vámosgyörk, Gyöngyöshalász, (Kitérőgyár), Gyöngyös állomásokon áll meg |
IR87 | Eger–Keleti | 60 perc | Keleti pu, Gödöllő, Máriabesnyő, Bag, Aszód, Tura, Hatvan, Vámosgyörk, Adács, Karácsond, Ludas, Nagyút, Kál-Kápolna, Füzesabony, Maklár, Eger állomásokon áll meg |
A csak este és hajnalban, időszakosan vagy csak hétvégén közlekedő vonatokat nem említettem.
Új viszonylatok tehát: IR10 (S10 helyett, G10 helyett), IR12 (S12, G10 helyett), S16 (S10 és S12 helyett), S17, S35 (S36 helyett), IR40 (Z40, S40 helyett), IR42 (S42, Z42 helyett) S46 (S40, S42 helyett) és Z71 (G71 helyett)
Megmaradó, de változó viszonylatok: S71
Ha tetszett az írásom, kérlek kövesd be a blogom. Köszönöm!